Значні черги продовжують залишатись найбільш актуальною проблемою при перетині кордонів Україна – ЄС. Більше того, така ситуація призвела до кризи транспортної галузі у деяких країнах – сусідах, зокрема – у Румунії.
З початку повномасштабної агресії РФ, на кордоні між Румунією та Україною фіксується збільшення часу очікування, що часом досягає понад 7 днів. Черги вантажівок за десятки кілометрів на кордоні Румунії з Україною блокують роботу автоперевізників.
Автоперевізники скаржаться, що ситуація з кожним днем погіршується, а професійні водії не мають адекватних умов очікування. Подібне становище сильно впливає на потік товарів на комерційних маршрутах і діяльність професійних водіїв.
Виходом із цієї ситуації, на думку Національної спілки автомобільних перевізників Румунії, є надання пріоритету при перетині кордону вантажним автомобілям із оформленими митними документами (TIR). Адже при використанні цієї системи час, необхідний для митних формальностей у пунктах перетину кордону, скорочується до мінімуму і, таким чином, може бути значно збільшена пропускна спроможність. Україна є однією із країн – підписантів TIR Convention, метою якої є полегшення міжнародного транзиту через спрощену процедуру митного транзиту, яка успішно використовується в усьому світі протягом останніх 70 років.
Технічно при використанні цієї системи надається пріоритет вантажним автомобілям з оформленими митними документами, такими як TIR, які мають електронні попередні декларації TIR-EPD, надіслані заздалегідь через комп’ютерну систему митним органам у пунктах перетину кордону. Митниця повинна лише перевірити пломби TIR. Таким чином, щоденна кількість вантажівок, які можуть перетнути кордон Румунії з Україною, може збільшитися у 2-3 рази за 24 години.

Просте стимулювання використання цієї традиційної міжнародної конвенції, безпечної, надійної, відомої та застосовуваної в регіоні, дає значні переваги, оскільки час, необхідний для митних формальностей у пунктах перетину кордону, скорочується до мінімуму. Таким чином, буде збільшено пропускну спроможність митних органів. І це є негайне рішення для полегшення перетину кордону Румунії з України.
З боку української влади також є розуміння необхідності вирішення зазначеної проблеми. Але поки що всі кроки, спрямовані на зменшення черг на кордонах, здійснюються в напрямку збільшення кількості пунктів пропуску. Зокрема, на українсько-румунському кордоні 10 листопада було урочисто відкрито новий пункт пропуску «Красноїльськ – Вікову де Сус».

Він працюватиме у цілодобовому режимі, має три смуги руху на в’їзд та виїзд з України. До відкриття нового МАВП було капітально відремонтовано 7,3 км автомобільної дороги. За добу через цей пункт пропуску може проїжджати до 100 вантажних автомобілів. Рух дозволено для легковиків та порожніх вантажівок.
Крім того, за інформацією Міністерства інфраструктури України, в рамках реалізації програми «Відкритий кордон» заплановано відкриття нового пункту пропуску «Велика Паладь» на українсько-угорському кордоні.
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «СФЕРО» і жодним чином не відображає точку зору “Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій”.