На суб’єктивну думку учасників проведеного в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу опитування та фокус-груп корупційна складова досі залишається частиною процесу перетину кордону Україна – ЄС і у зворотному напрямку. За повідомленнями учасників опитувань та фокус-груп фахівці ГО СФЕРО склали перелік порушень корупційного характеру, на основі якого були зроблені певні висновки.
Найбільш вживані корупційні схеми на митниці
Найбільш вживаною схемою при перетині кордону є схема оплати за безперешкодний перетин. Мова йде саме про безперешкодність, аж ніяк не про пришвидшення чи інші преференції. Оплата проводиться на «трьох» у середньому розмірі 100-150 грн – представникам відділу по боротьбі із контрабандою, 50-100 грн – прикордонникам, 200-250 грн – митникам. При відмові від сплати перетин кордону супроводжується затягуванням та низкою неприємних процедур. Для прикладу, проходження митного коридору для пасажирів стає обов’язковим разом із багажем, при цьому сам коридор є конструктивним нагромадженням сходів, поворотів і т.д., які фізично важко подолати, а з валізами – тим більше. Таких «дрібничок», що ускладнюють перехід кордону, корумповані службовці вигадали чимало.
ПП Чоп (Тиса) – Захонь, зі слів учасників опитувань, є легендарним місцем застосування схеми отримання хабарів від транзитних перевізників. Деякий час тому цей пункт був основним місцем перетину кордону для перевізників, що забезпечували потреби заробітчан з Італії. В середньому через нього проходило 20-25 мікроавтобусів на добу. Для уникнення «потрошіння» багажу (за перевезення якого заробітчани сплачували від 1 до 2 євро за один кг) перевізники сплачували 300 євро з буса.
Цікавою є інформація про наявність корупційної схеми на паромній переправі Порубне-Сирет. Після проходження ПП з української або румунської сторони автомобілі потрапляють на паром через р.Дністер. Під час руху на самому поромі до них підходять молоді, вдягнуті у цивільне люди, і пропонують послугу по безперешкодному перетині кордону вартістю від 30 до 100 євро (в залежності від виду транспортного засобу). Зазвичай ті, хто відмовляється платити, мають змогу пересвідчитись у високопрофесійній прискіпливості прикордонників і митників із застосуванням всієї палітри інструментів перевірки на наявність контрабанди.
Непрофесійний підхід до виконання обов’язків українських митників
Одним з порушень, що має причинно-наслідковий зв’язок із діями корупційного характеру, є недостатньо професійний підхід до виконання службових обов’язків окремих представників митниці й прикордонної служби. Ймовірно, через низьку мотивацію, відсутності професійного прагнення або особистісних якостей деякі представники зазначених органів не вважають за необхідне працювати ефективно, швидко і для людей.

Натомість свій робочий час і вміння вони вміло поєднують з тим, щоб випити кави, подискутувати про ціни на авто у Німеччині, та інші важливі для виконання їх обов’язків теми. Інакше як пояснити той факт, що при рівному середньому навантаженні одна змінна варта пропускає чи не втричі більше людей та авто, чим їхні попередники, і це відбувається системно, на постійній основі. Деякі перевізники намагаються попередньо розраховувати час проїзду через ПП, щоб не попасти на таку «лінькувату» зміну.
Life-hack:Всі описані вище факти є справжніми причинами наявних черг на кордоні. На їх підставі маємо лайфхак для перевіряючих служб та прокуратури: на підставі інформації щодо черг на кордоні, направляти на ті ПП, де наявні найбільші черги, відповідних спеціалістів з перевірками. Ми впевнені, що через достатньо короткий час пропускна здатність вказаних пунктів значно збільшиться.
Недоброчесна конкуренція серед перевізників
Однією із найбільш неприємних для бізнесу обставин є наявна недоброчесна конкуренція серед перевізників. Серед іншого, її проявом є наявна схема надання «зеленого коридору» та максимальних преференцій при перетині кордону транспортних засобів окремих українських компаній, бенефіціарами та вкладниками яких є представники органів влади, народні депутати та судді.

Серед таких компаній були названі фірми із головним офісом у м.Київ, Львів та Хмільницький. Вочевидь, владні зв’язки й майновий вплив власників допомагають у розв’язання питань безперешкодного перетину кордону.
Провезення гуманітарних вантажів через митницю України
Суперечливим моментом є значні перешкоди, що чиняться на митницях щодо перевізників гуманітарних вантажів. Ставлення з боку митників до таких вантажів з початку вересня п.р. року змінилось на прискіпливе, і дуже багато справді важливих речей для ЗСУ і постраждалих від дій російських злочинців людей відправляються на розмитнення. Особливо мова їде про автозапчастини та комплектуючі.
Корупційний антирейтинг пропускних пунктів митниці України
Найбільш корупційними серед пунктів пропуску на думку учасників опитувань є зі значним відривом від інших ПП Яготин і Чоп, далі в цьому антирейтингу ідуть Краковець, Рава-Руська, Шегині.

Шляхи вирішення корупції на митниці
Безперечно, наведені вище дані свідчать про наявність системної корупції. Більшість фізичних осіб – підприємців, що займаються міжнародними вантажними й пасажирськими перевезеннями, вносять ці корупційні витрати до складу постійних витрат. Для рядового перевізника або особи, що перетинає кордон, такі корупційні прояви носять більш побутовий характер. Тобто ставлення до такої корупції можна схарактеризувати словами «звична справа», «ми вже звикли» та ін.
Основними шляхами її викорінення учасники опитування вбачають посилення контролю за діями митників і прикордонної служби як з боку відповідних органів контролю, так і з боку громадськості, посилення відповідальності за вчинення корупційних дій, а також обов’язкову ротацію службовців та поповнення їх складу молодими спеціалістами із нульовим рівнем толерантності до корупційних злочинів.
Проте, майже всі учасники опитування погодились, що корупційні прояви в останній час (особливо із початком вторгнення росії в Україну) значно послабнули. Крім того, описані факти корупції не є притаманними виключно українській стороні, звичайно, з особливостями для відповідних служб інших країн. Тому одним із висновків, який прозвучав на фокус-групі 27 жовтня, був наступним:
«Явище корупції на кордону не є виключно українським «здобутком». В тому чи іншому вигляді корупція присутня навіть у «цивілізованій» Європі. Тим більше вже очевидним є той факт, що на фоні гострого несприйняття корупції суспільством, особливо у цей важкий для країни час, боротьба з цим явищем ведеться, і має позитивні наслідки.
Люди бачать покращення комфорту перебування на кордоні, більш ефективну організацію процедури перетину кордону, вдосконалення сервісного функціонала служб, технічні рішення для прискорення процедури перетину та ін. Отож, присутній помірний оптимізм щодо питання поступового подолання корупційних явищ».
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «СФЕРО» і жодним чином не відображає точку зору “Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій”.