ГоловнаПодіїПРОМІЖНИЙ ЗВІТ щодо виконання проекту “Моніторинг проблематики перетину українських кордонів” з 31...

ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ щодо виконання проекту “Моніторинг проблематики перетину українських кордонів” з 31 жовтня по 30 листопада 2022 року

Результати проведення фокус-груп та опитування бізнесу

24 листопада в офісі “ГО СФЕРО” відбулось зібрання фокус-групи, метою якої був збір інформації щодо вивчення проблематики перетину кордону Україна – ЄС. Основною темою зібрання стала вивчення проблематики черг та затримок на кордоні, а також перешкоди при ввезенні в Україну елекрогенеруючих на електронакопичуючих приладів і механізмів.

У зібранні взяли участь власники і водії автобусів міжнародного сполучення О.Лесь, О.Єфременюк, А.Мазур, Н.Авраменко, а також громадяни, які у жовтні п.р. перетинали кордон України та ЄС – С.Дзись, М.Середа, С.Брижак, експерт із юридичних питань О.Зільберт, фахівці ГО СФЕРО М.Бахновський, О.Адлер. Модерацію здійснював голова ГО СФЕРО О.Сологуб.

Фокус-група проходила у форматі «peer», на початку заходу учасники були ознайомлені із проміжними результатами дослідження ГО СФЕРО, що проводиться в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу, а також із висновками за результатами проведення попередніх заходів від 05 та 27 жовтня п.р.

За спільним погодженням учасників заходу проблема черг та значного очікування на пунктах пропуску залишається основною проблемою на даний час. У листопаді п.р. на більшості пропускних пунктів очікування у черзі залишається достатньо тривалим і складає від 2 до 5 годин у середньому. На думку Марії Середи, така ситуація пов’язана із збільшенням кількості бажаючих виїхати за кордон через масові ракетні атаки росією об’єктів інфраструктури та викликані ними блекаути. Попри це, учасники відмітили деякі позитивні  зрушення в цьому напрямку, що свідчать про намагання державних органів вирішити дану проблему. Зокрема, на більшості пунктів перетину кордону стала помітною більша злагодженість роботи прикордонників і митників, покращилась організаційна складова процедури перетину кордону. Особливо це стосувалость п.п. Яготин, де протягом кількох тижнів тестувалась та врешті 12 грудня була запущена система «Є-черга» для вантажних автомобілів, що дозволило звільнити додаткові ресурси для збільшення прохідності пасажирських коридорів.

Ще однією причиною затримок є сезонні опади, та недостатня оперативність відповідних служб у розчищенні трас.

Бурхливу дискусію викликало питання щодо перешкоджання митниками ввезення в Україну електрогенераторів та електрозберігаючих приладів. Наразі ситуація складається так, що всі прилади на думку митників і попри рішення уряду є предметами розмитнення, що значно збільшує їх вартість. Але мова йде не про торговий дефіцит, а про забезпечення населення приладами життєвої необхідності в умовах блекауту і відсутності тепла і світла. Тобто фактично, митниця створює перешкоди щодо забезпечення українців життєво необхідним обладнанням.

Результати опитування пасажирів

Протягом листопада було проведено опитування 18 пасажирів міжнародних рейсів (в цілому опитані 59 осіб, що перетинали кордон Україна-ЄС та в зворотньому напрямку у жовтні – листопаді п.р.). Результати опитування доповнено і візуалізовано у відповідній таблиці. Учасниками опитування стали 15 жінок середньої вікової групи (від 30 до 45 років) та 3 чоловіків віком від 32 до 56 років. Опитування проводилось на Вінницьких центральному та західному автовокзалах та безпосередньо у транспортних засобах після перетину кордону (анкети після заповнення були передані водіями автобусів)

Результати моніторингу митниці

Основною проблемою на даний час залишається проблема черг та значного очікування на пунктах пропуску. Попри видимі зусилля з боку вищих органів управління на місцях відмічаються  створення додаткових перешкод, метою яких можуть бути корупційні дії. Наприклад, незрозуміла мета створення додаткових блок-постів за кілька кілометрів від пропускного пункту. На відміну від лінії перетину кордону, ці обєкти не фіксуються відеокамерами, та їх присутність очевидно може бути намаганням створити умови для «вибіркового» пропуску автомобілів із пріоритетом для тих, хто сплатить корупційний збір. Така практика найчастіше використовується на пп. Грушів і Шегині.

За інформацією речника Державної прикордонної служби України Андрія Демченко, оприлюдненої 03 грудня п.р. на брифінгу “Оперативна ситуація на кордонах. Динаміка в’їзду/виїзду з України” у листопаді середньодобовий потік перетину кордну України з країнами ЄС та Молдовою склав в обох напрямках 75-80 тис. осіб (у вихідні дні – до 90 тис. осіб). Загалом від 24 лютого по 01 грудня 2022 року кордон України з країнами ЄС та Молдовою офіційно  перетнули понад 26 мільйонів осіб, понад 50% з них перетинали кордон України і Польщі

Інформація про перебіг проекту та виконання його окремих аспектів опублікована у відповідному розділі проекту на сайті ГО СФЕРО, зокрема:

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «СФЕРО» і жодним чином не відображає точку зору “Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій”.

Схожі новини