7 листопада 2023 року в Україні набуває чинності Нова Комп’ютеризована Транзитна Система (NCTS). Впровадження цієї системи внесе зміни в процедури митного оформлення транзитних вантажів як на експорт, так і на імпорт.
Однією з головних вимог NCTS є необхідність отримання фінансового гаранта для страхування вантажу та відповідальності оператора і перевізника. Це викликає потребу у пошуку надійного страховика, який зможе надати такі гарантії.
Ще однією суттєвою зміною є обов’язковий 100% заїзд транспортних засобів з вантажем на митний термінал. Це призведе до додаткових логістичних і часових витрат, адже раніше багато автомобілів оформлювалися без заїзду на термінал.
Також NCTS вимагає подачі двох митних декларацій замість однієї. Крім того, інспектор митниці повинен буде особисто виїхати для огляду вантажного автомобіля та накласти пломби. Враховуючи, що перевірка однієї пломби займає близько 15 хвилин, кількість оформлених автомобілів за день зменшиться з 40 до 10.
До введення NCTS на Вінницькій та Київській митницях діяла процедура незаїзду автомобілів на термінал при експорті. Для оформлення достатньо було надіслати фото товару та завантаженого авто. Імпорт оформлювався через спеціалізований софт – якщо не спрацьовували ризики, авто відразу їхало на розвантаження.
Після 7 листопада автомобілі з імпортом зобов’язані будуть заїжджати на термінал для огляду та пломбування. Ризики можуть виникнути при невідповідності вартості, ваги чи опису товару.
Отже, впровадження NCTS значно ускладнить та сповільнить процедуру митного оформлення. Це може призвести до збільшення витрат та затримок для учасників логістичного процесу. Для мінімізації негативних наслідків необхідно завчасно адаптуватися до нових вимог системи.
Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «СФЕРО» і жодним чином не відображає точку зору “Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій”.