ГоловнаПодіїЗВІТ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ФОКУС-ГРУПИ - Червень 2023 року

ЗВІТ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ФОКУС-ГРУПИ – Червень 2023 року

ЗВІТ публікується у рамках реалізації проекту «Громадський моніторинг та оцінка якості послуг, що надаються ДМС та ДПСУ на пунктах перетину та вивчення проблематики перетину кордону під час дії воєнного стану».

29 червня на базі офісу ГО СФЕРО проведена фокус – група з тематики виявлення проблем при перетині кордону Україна – ЄС. У роботі групи взяли участь приватні перевізники Машніцький А., Єфременюк О., Семенченко С., Середа В., керівник відділу юридичного забезпечення експортно-імпортних операцій Шевченко І., митний брокер Кащенко І. та Воловодюк О., юрист ГО СФЕРО Зільберт О., фахівці Бахновський М., Адлер О.

Модерував зустріч Голова ГО СФЕРО Сологуб О.

Фокус-група проходила у форматі «peer», на початку заходу учасники були ознайомлені із проміжними результатами дослідження ГО СФЕРО, що проводиться в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу, а також із висновками, отриманими за результатами моніторингу у квітні п.р.

Джерело фото: pravda.com.ua
Джерело фото: pravda.com.ua

За підсумками аналізу опитування пасажирів, які перетинали кордон Україна – ЄС у квітні – червні п.р., були окреслені наступні факти:

  1. На перетин іноземного пункту пропуску витрачалось більше часу, ніж на перетин українського. В середньому на перетин люди витрачали з української сторони близько 36 хв., з іноземного боку – 52 хв. У червні ця ситуація погіршилась через збільшення пасажиропотоку на кордоні, середній час очікування на перетин кордону в цілому склав близько 2 годин 15 хвилин проти аналогічного показника за квітень – травень – 1 година 53 хвилини. Очікуємо, що у липні максимальний час перебування, очікування та перетину кордону з обох боків збільшиться.
  2. Основними проблемами при перетині державного кордону пасажири називали наявність черг при перетині кордону (48%), повільну і не достатньо дружню до людей роботу прикордонників і митників (34%), відсутністю або недоступність санітарних місць, вбиральні або місць для очікування (18%). Але загальна тенденція вказує на поступове зростання задоволення рівнем сервісу на кордоні, за виключенням кількох пунктів пропуску, зокрема – Шегіні та Краківець.. 
  3. Також зріс рівень задоволення якістю зв’язку і інтернету, як «хорошу» і «відмінну» у червні визнали її 72% опитаних проти 67% у травні.
  4. Неофіційне, поза анкетуванням, окреме питання щодо корупції при перетині кордону отримало у червні 100% негативних відповідей. Тобто, респонденти не стикались із корупційними діями зі сторони митної та прикордонної служб, або не знають про такі факти (декілька респондентів припустили, що корупційний збір передається водієм транспорту і формується як частка вартості проїзду, бездоказово).
Джерело фото: pravda.com.ua
Джерело фото: pravda.com.ua

Основним питанням, що розглядалось на заході, було питання збільшення черг на кордонах. На думку учасників, основною причиною такого стану є сезонне збільшення виїжджаючих за кордон у відпуску та у справах.

За інформацією перевізників, найбільші черги пасажирських автобусів виникли на пунктах перетину Краківець та Шегіні. Через збільшення попиту на перевезення кількість рейсів збільшилась на 20%, в основному через розклад руху від вокзалів основна кількість автотранспорту прибуває на кордон в період з обіду до півночі. Крім того, на ПП Шегіні діє пішохідний перетин. Збільшення навантаження на працівників вказаних ПП призводить до сукупного зростання часу пропуску окремих ТЗ через кордон, що, в свою чергу, призводить до черг.

Ще одним із негативних наслідків збільшення навантаження на ПП стали перебої у роботі електронної черги. Зокрема, наводились приклади невчасної актуалізації часу проходження кордону, коли при виїзді зі Львова вказувався один час, а по прибутті на кордон доводилось чекати від 2 до 4 годин додатково.

На заході розглядались питання перешкоджання перетину кордону для волонтерських організацій, ситуація, що виникла на ПП Дорогуськ/Ягодин у зв’язку із страйком польських перевізників, а також користь від введення електронної черги, що запрацювала від 14 травні п.р.

Також повідомлялось про значні перешкоди проїзду через ПП Дорогуськ/Ягодин у зв’язку із страйком польських перевізників та фермерів (ГО СФЕРО повідомляло про цю подію). Через перекриття ПП були створені великі черги, довгий час не було інформування про подальші дії для бажаючих перетнути кордон.

Крім вище зазначеного, виконавчий директор ГО СФЕРО М.Бахновський повідомив присутніх про викриття корупційної схеми щодо мінімізації митних відрахувань до бюджету через використання 55 статті Митного кодексу для значного зменшення митної вартості на Одеській митниці. Присутні погодились, що такі факти потрібно оприлюднювати, а також сформували доручення юристам ГО СФЕРО щодо вивчення можливості проведення аналогічних зловживань в інших регіонах країни шляхом пошуку інформації про схожі судові рішення в ЄР судових рішень. Також ГО СФЕРО звернеться до керівництва Вінницької митниці за відповідними коментарями.

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю», який виконує Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО «СФЕРО» і жодним чином не відображає точку зору “Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій”.

Схожі новини